Τμήμα Ένταξης

Μιλάω και γράφω με πιο πολλές λέξεις!

Μια σημαντική δυσκολία στα παιδιά που αντιμετωπίζουν Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες είναι το έλλειμμα του λεξιλογίου τους. Υπολείπονται σε πλούτο λέξεων σε σχέση με την ηλικία και το γνωστικό τους επίπεδο και αυτό φαίνεται περισσότερο κατά την αφήγηση τους είτε σε προφορικό είτε σε γραπτό επίπεδο. Η βασική κατηγορία λέξεων που εμπλουτίζει ένα κείμενο και δίνει ζωντάνια στην αφήγηση είναι τα Επίθετα!  Γι’ αυτό και εμείς σήμερα στο τμήμα ένταξης προσπαθήσαμε μέσα από την περιγραφή κάποιων ζώων να εμπλουτίσουμε το λεξιλόγιό μας, χρησιμοποιώντας –τι άλλο- τα επίθετα!

Ήταν μια ευχάριστη δραστηριότητα που άρεσε πολύ στα παιδιά και δεν τα κούρασε!!

 

1
2
3
1/3 
start stop bwd fwd

 

Τα συμπτώματα της Δυσλεξίας

Τα συμπτώματα της δυσλεξίας διαφέρουν ανάλογα με την ηλικία. Εάν το παιδί έχει ένα ή δύο από τα σημάδια αυτά, αυτό δεν σημαίνει ότι έχει απαραίτητα δυσλεξία.Αλλά αν έχει πολλά από τα σημεία που αναφέρονται παρακάτω μπορεί να σημαίνει ότι πρέπει να κάνετε ειδικές εξετάσεις στο παιδί για να επιβεβαιώσετε ότι έχει δυσλεξία.

Αυτά είναι κάποια από τα βασικά συμπτώματα της δυσλεξίας ανά ηλικία:

Παιδιά προσχολικής ηλικίας (3-4 ετών) μπορεί:

ê  Να αρχίσει να μιλάει αργότερα από ό,τι τα περισσότερα παιδιά.

ê  Να έχει μεγαλύτερη δυσκολία από ό,τι τα άλλα παιδιά στο να προφέρει λέξεις.

ê  Να μην εμπλουτίζει το ίδιο γρήγορα με νέες λέξεις το λεξιλόγιό του και να μην είναι σε θέση να θυμηθεί τη σωστή λέξη για κάθε σκοπό.

ê  Να έχει πρόβλημα να μάθει το αλφάβητο, τους αριθμούς, τις ημέρες της εβδομάδας, τα χρώματα, τα σχήματα, το πώς να συλλαβίσει και το πώς να γράψει το όνομά του.

ê  Να έχει δυσκολία απαγγελίας μικρών ποιημάτων ή να σκεφτεί λέξεις με ομοιοκαταληξία.

ê  Να αργήσει να αναπτύξει λεπτές κινητικές δεξιότητες.

Παιδιά από το νηπιαγωγείο έως την ηλικία των 9-10 ετώνμπορεί:

ê  Να έχουν δυσκολία στην ανάγνωση σκέτων λέξεων, όταν δηλαδή αυτές δεν περιβάλλονται από άλλες λέξεις.

ê  Να καθυστερούν να μάθουν τη σύνδεση μεταξύ γραμμάτων και ήχων.

ê  Να συγχέουν μικρές λέξεις.

ê  Να κάνουν διαρκώς λάθη στην ανάγνωση και την ορθογραφία

Παιδιά ηλικία; 10-13 ετώνμπορεί:

ê  Να μην κάνουν καλή ανάγνωση

ê  Να αλλάζουν τη σειρά των γραμμάτων σε μία λέξη

ê  Να αδυνατούν να αναγνωρίσουν και να μάθουν προθέματα, επιθήματα, ρίζες λέξεων και άλλες πτυχές της ανάγνωσης και της ορθογραφίας.

ê  Να έχουν δυσκολία στην ορθογραφία και να γράφουν την ίδια λέξη με δύο διαφορετικούς τρόπους ακόμα και στην ίδια σελίδα.

ê  Να αποφεύγουν να κάνουν ανάγνωση φωναχτά.

ê  Να έχουν δυσκολίες με προβλήματα λέξεων στα μαθηματικά.

ê  Να δυσκολεύονται στη γραφή ή να έχουν δυσανάγνωστη γραφή, ή να κρατούν πολύ δυνατά την λαβή του μολυβιού/στυλού όταν γράφουν.

ê  Να αποφεύγουν γενικά τη γραφή

Παιδιά ηλικίας από 14 ετών μέχρι και 18-19 ετών μπορεί:

ê  Να διαβάζουν πολύ αργά και με πολλά λάθη/ανακρίβειες

ê  Να εξακολουθούν να γράφουν την ίδια λέξη με διαφορετικούς τρόπους σε ένα ενιαίο κομμάτι κειμένου.

ê  Να αποφεύγουν τα τεστ που απαιτούν ανάγνωση και γραφή

ê  Να έχουν πρόβλημα να κάνουν περίληψη/σύνοψη κειμένου

ê  Να μην έχουν καλή δυνατότητα απομνημόνευσης κειμένου

ê  Να έχουν περιορισμένο λεξιλόγιο και να μην είναι σε θέση να αποθηκεύσουν πολλές πληροφορίες από την ανάγνωση

Ενήλικες μπορεί:

ê  Να αποκρύπτουν τα προβλήματα ανάγνωσης που αντιμετωπίζουν

ê  Να μην είναι καλοί στον συλλαβισμό λέξεων

ê  Να αποφεύγουν τη γραφή

ê  Να έχουν αυξημένες ικανότητες στην προφορική επικοινωνία

ê  Να βασίζονται περισσότερο στη μνήμη τους και όχι στην ανάγνωση νέων πληροφοριών

ê  Να είναι καλοί στην επικοινωνία με τους άλλους ανθρώπους και στο να «διαβάζουν» τους ανθρώπους (διαισθητικοί).

ê  Συχνά να εργάζονται σε μια δουλειά που είναι πολύ πιο κάτω από τις πνευματικές τους ικανότητες

ê  Να έχουν δυσκολία με τον προγραμματισμό και την οργάνωση.

Δυσγραφία

Η δυσγραφία χαρακτηρίζεται από ελλειμματική επεξεργασία στη μετατροπή των ακουστικών και οπτικών ερεθισμάτων σε κινητική συμπεριφορά, από δυσκολία του ατόμου να παράγει αναγνώσιμη γραφή με το χέρι και μία γενική ασυνέπεια αναγνωστικού επιπέδου και γραφής (Caramazza et al., 1996, Ellis, 1993).

Στα παιδιά εμφανίζεται όταν πρωτο-ενασχολούνται σε δραστηριότητες γραψίματος. Κάνουν γράμματα με λάθος μέγεθος ή/και κατεύθυνση ‘η γρ’αφουν λανθασμένες και με ορθογραφικά λάθη λέξεις παρά τις οδηγίες για το αντίθετο. Τα παιδιά με την εν λόγω διαταραχή είναι πιθανό να έχουν και άλλες μαθησιακές δυσκολίες (Friedmann,2007).

Σημαντικά συμπτώματα Δυσγραφίας:

  • Γράμματα που δεν πατάνε σωστά στη γραμμή του τετραδίου
  • Λάθος πιάσιμο μολυβιού / σφίξιμο δαχτύλων στο μολύβι 
  • Γράμματα με άνισο μέγεθος- μέσα σε μια πρόταση άλλες λέξεις είναι γραμμένες με κανονικά, με μεγάλα ή με μικροσκοπικά γράμματα
  • Κακή στάση σώματος κατά τη γραφή 
  • Κολλημένες λέξεις μεταξύ τους
  • Κενά ανάμεσα στα γράμματα μιας λέξης (π.χ. καπ έ λο)
  • Παραλείψεις γραμμάτων
  • Μπερδεμένα κεφαλαία και μικρά γράμματα
  • Δυσανάγνωστη γραφή, οι λέξεις δεν διαβάζονται
  • Πολλά ορθογραφικά λάθη
  • Αργοπορία στη γραφή και αντιγραφή
  • Δυσκολία στην παραγωγή γραπτής έκφρασης
  • Τετράδια γεμάτα μουτζούρες

Τρόποι αντιμετώπισης:

v  Ασκήσεις πρώτης γραφής. Βοηθούν πολύ τα παιδιά στο να μάθουν να σχεδιάζουν σωστά τα διάφορα είδη γραμμών. Θα βρείτε πολλά βιβλία με ασκήσεις προγραφής και πολλές επίσης σελίδες για εκτύπωση αν ψάξετε στο ίντερνετ με τον όρο preschool writing activities

v  Χρήση τετραδίων με ενδιάμεση γραμμή

v  Δοκιμάστε γραφή με διαφορετικά είδη μολυβιού και στυλό (απλό μολύβι, μαλακή μύτη, μηχανικό μολύβι κ.λ.π)

v  Ασκήσεις γραφής και δημιουργίας γραμμάτων με πλαστελίνη, χάντρες, άμμο, γραφή στον αέρα, γραφή στην πλάτη - Ένα ωραίο παιχνίδι είναι να "γράφετε" ένα γράμμα στην πλάτη του παιδιού και να προσπαθεί να καταλάβει ποιο γράμμα είναι.

v  Δείχνουμε στο παιδί τα λάθη του, χωρίς να μειώνουμε την αυτοεκτίμηση του! Μπορούμε να γράψουμε κι εμείς όπως γράφει το παιδί και να του ζητήσουμε να σημειώσει όσα δεν του φαίνονται ωραία και σωστά. π.χ. ένα κείμενο χωρίς τελείες ή χωρίς κενά ανάμεσα στις λέξεις ή με άσχημα γράμματα πάνω και κάτω από τις γραμμές του τετραδίου.

v  Αντιγραφή σχεδίων

v  Γραφή με πλαστελίνη

v  Αν το παιδί κουράζεται όταν γράφει, πείτε του να κάνει ασκήσεις με τα δάχτυλα - τέντωμα χεριών, τρίψιμο δαχτύλων, τέντωμα δαχτύλων

v  Αρμόδια ειδικότητα για την αντιμετώπιση της δυσγραφίας είναι η εργοθεραπεία. Αν το παιδί σας παρουσιάζει δυσγραφία, καλό είναι να γίνει εργοθεραπευτική αξιολόγηση καθώς και παρέμβαση εργοθεραπείας αν κριθεί αναγκαίο. Η αντιμετώπιση της δυσγραφίας γίνεται το πολύ έως την γ' δημοτικού. Μετά από αυτή την ηλικία μπορεί να γίνει διόρθωση και όχι πλήρης αντιμερώπιση και αποκατάσταση της δυσγραφίας.

 

Πεμ9Μαρ201709:51

Παίζω με τα δίψηφα

Στο Τμήμα Ένταξης του σχολείου μας παίξαμε με τους μαθητές της Α’ τάξης το παιχνίδι «Ρίξε τη λέξη στο σωστό ποτήρι».

Συγκεκριμένα, με αφορμή την εκμάθηση των δίψηφων συμφώνων και λόγω της δυσκολίας που αντιμετωπίζουν κάποιοι μαθητές στον διαχωρισμό των δίψηφων «τσ» και «τζ» αφού διαβάσαμε και γράψαμε πολλές συλλαβές αλλά και λέξεις με τα αντίστοιχα δίψηφα, στη συνέχεια μοιράστηκαν στα παιδιά καρτέλες με τέτοιες λέξεις (π.χ. τσάι, τζάκι κ.ό.κ).  Επίσης, τους δόθηκαν λέξεις και  χωρίς τα εν λόγω δίψηφα (π.χ. στάβλος, αστέρι κ.ά.). Οι μαθητές έπρεπε πρώτα να βρουν και να χρωματίσουν το δίψηφο σύμφωνο, να διαβάσουν δυνατά τη λέξη και να την τοποθετήσουν στο σωστό ποτήρι. Οι λέξεις που δεν περιείχαν το δίψηφο «τσ» ή «τζ» έμεναν έξω από τα ποτήρια.

Τα παιδιά ευχαριστήθηκαν και διασκέδασαν πολύ με το συγκεκριμένο παιχνίδι, το οποίο μπορεί να εφαρμοστεί και σε άλλες περιπτώσεις ανάλογα με το διδακτικό μας στόχο αφενός και αφετέρου με τις ανάγκες των μαθητών(π.χ. με δίψηφα φωνήεντα, κανόνες καταληκτικής ορθογραφίας κ.ά.).