ΓΛΩΣΣΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

Στο τμήμα ένταξης γίνεται προσπάθεια ο μαθητής να προσεγγίσει το αντικείμενο της (νέας) γνώσης με έναν εν πολλοίς ευχάριστο και συνάμα δημιουργικό τρόπο. Γι? αυτό το λόγο έχουν δημιουργηθεί από την εκπαιδευτικό διάφορα γλωσσικά παιχνίδια-δραστηριότητες οι οποίες αποδεικνύονται ?ολοένα και πιο πολύ- ένα εξαιρετικό και αποτελεσματικό εργαλείο μάθησης με διττό ρόλο. Αφενός ελκύει την προσοχή και το ενδιαφέρον των μαθητών, και αφετέρου ενισχύει τη συγκέντρωση και τη συμμετοχή τους στη μαθησιακή διαδικασία.

Άσκηση για την ορθογραφία καταλήξεων:

Μια δραστηριότητα που υλοποιήθηκε στο Τμήμα Ένταξης αφορούσε την ορθογραφία των καταλήξεων των ουσιαστικών. Πιο συγκεκριμένα, στα παιδιά δόθηκε από ένα πλαστικό ποτήρι που πάνω είχε κολλημένο το γράμμα «η», «ι», ή «οι». Επίσης, κάθε μαθητής πήρε από 10 κάρτες με λέξεις που είχαν κατάληξη /ι (π.χ. η Αλίκ_).Ένα-ένα παιδί διάβαζε δυνατά τη λέξη της κάθε κάρτας του και την τοποθετούσε μέσα στο ποτήρι που του είχε δοθεί, με την προϋπόθεση η κατάληξη της λέξης να αντιστοιχεί στο γράμμα του ποτηριού. Οι κάρτες που δεν ταίριαζαν έμεναν έξω από το ποτήρι. Οι μαθητές δικαιολογούν κάθε φορά την επιλογή τους, έπειτα, ανταλλάσουν ποτήρια και δημιουργούν προτάσεις με τις λέξεις που υπάρχουν μέσα σ? αυτά.

Μια ακόμη δραστηριότητα που διεξήχθη με σκοπό οι μαθητές να κατανοήσουν την καταληκτική ορθογραφία των λέξεων (ρημάτων και ουσιαστικών) που τελειώνουν σε /ο/ και /ω/, μιας και συχνά τα παιδιά συγχέουν τον εν λόγω γραμματικό κανόνα.

Οικογένειες λέξεων για βελτίωση στην ορθογραφία

Τις περισσότερες φορές τα παιδιά που δυσκολεύονται στην ορθογραφία δεν μπορούν να βρουν τη σχέση μεταξύ των λέξεων. Ένας τρόπος να δουλέψουμε πάνω σ? αυτό είναι οι ασκήσεις με τις οικογένειες λέξεων.

Ακολουθούν δυο παραδείγματα από τις εργασίες των παιδιών του Τμήματος Ένταξης:

Πρέπει να αναφερθεί ότι είναι ιδιαίτερα σημαντικό να ενισχύουμε την μνημονική ικανότητα των παιδιών αναφορικά με την ορθογραφία των λέξεων. Για το λόγο αυτό διεξάγονται οι ανάλογες κάθε φορά δραστηριότητες, οι οποίες δε στοχεύουν στην απομνημόνευση του ορθογραφικού κανόνα. Αντίθετα, μέσα από μια διαδικασία παιχνιδιού, οι μαθητές αυτενεργούν αποκαλύπτοντας μόνοι τους, βήμα προς βήμα, τη γνώση.

Το κολάζ των επιθέτων και των ουσιαστικών

Στα πλαίσια της διδασκαλίας των κλιτών μερών της γλώσσας μας, και συγκεκριμένα των ουσιαστικών και των επιθέτων, κάποιοι μαθητές του Τμήματος Ένταξης δραστηριοποιήθηκαν στην κατασκευή ενός κολάζ: Το κολάζ των επιθέτων και των ουσιαστικών. Πιο συγκεκριμένα, τα παιδιά ξεφύλλισαν περιοδικά και βάσει του αυθορμητισμού και της φαντασίας τους δημιούργησαν ένα κολάζ ουσιαστικών. Για κάθε εικόνα που τοποθετούσαν έπρεπε να δικαιολογήσουν γιατί ανήκει στην κατηγορία των ουσιαστικών. Έπειτα, παρακινούνταν να σκεφτούν κατάλληλα επίθετα για να περιγράψουν καθεμιά από αυτές. Τέλος, σχηματίστηκαν προτάσεις από τα λεκτικά σύνολα που προέκυπταν κάθε φορά.

Η δραστηριότητα αυτή ευχαρίστησε ιδιαίτερα τους μαθητές, οι οποίοι συμμετείχαν με χαρά και ενθουσιασμό στην όλη διαδικασία. Όπως υποστηρίζεται από τον Carpenter «όταν η εκπαίδευση έχει σημασία για το μαθητή, τότε είναι αποτελεσματικότερη. ?Όσο πιο ξεκάθαρο, σχετικό και ρεαλιστικό είναι ένα μήνυμα προς τον μαθητή, τόσο πιο αποτελεσματική είναι η μάθηση που πετυχαίνεται από τον ίδιο».

Σημειώνεται και εδώ ότι ο χαρακτήρας των ασκήσεων και των δραστηριοτήτων θα πρέπει αφενός να σχεδιάζονται βάσει των αναγκών του κάθε παιδιού ξεχωριστά, και αφετέρου να υλοποιούνται σε ένα κλίμα αποδοχής, ενθάρρυνσης και επιβράβευσης. Είναι σημαντικό να ενισχύουμε και να επιβραβεύουμε κάθε προσπάθεια που καταβάλουν οι μαθητές, προκειμένου οι ίδιοι να νιώσουν ασφαλείς και αποδεκτοί από εμάς.