Ενόψει της 3ης Δεκεμβρίου «Παγκόσμιας Ημέρας Ατόμων με αναπηρία» και στα πλαίσια του προγράμματος με τίτλο «Ευαισθητοποίηση στην αναπηρία» που έχει αναλάβει η Γ΄ Τάξη, το σωματείο ατόμων με σκλήρυνση κατά πλάκας Χίου επισκέφτηκε το σχολείο μας. Τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν ανθρώπους, που συναντάμε στην καθημερινότητά μας , οι οποίοι βιώνουν μια αναπηρία που πολλές φορές είναι αόρατη. Μετά από συζήτηση και διάφορες δράσεις που πραγματοποιήθηκαν, τηρώντας όλα τα προβλεπόμενα μέτρα για τον (COVID-19),οι μαθητές έδειξαν έμπρακτα την ίση μεταχείριση, τον σεβασμό, την αλληλεγγύη και τη συμπαράσταση που αξίζουν από όλους μας.

 

 
 

ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΑΤΟΜΩΝ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΑ

3 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ

 

Η Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία (International Day of Persons with Disabilities) καθιερώθηκε το 1992 με απόφαση της γενικής συνέλευσης του ΟΗΕ και τιμάται κάθε χρόνο στις 3 Δεκεμβρίου.

Ο όρος αναπηρία αναφέρεται στον περιορισμό λόγου, έργου ή άμεσης αντίληψης. Είναι αποτέλεσμα οργανικών ή περιβαλλοντολογικών αιτιών, που δημιουργούν ένα σύνολο εμποδίων σε σημαντικές πτυχές της ζωής, όπως η αυτοεξυπηρέτηση, η απασχόληση, η εκπαίδευση, η ψυχαγωγία και η γενικότερη κοινωνική συμμετοχή.

 

Αναπηρία, πλέον θεωρείται το αποτέλεσμα της σχέσης των ικανοτήτων ενός ατόμου και των απαιτήσεων του περιβάλλοντος. Τα άτομα αυτά βιώνουν συχνά το φαινόμενο του "Κοινωνικού Αποκλεισμού". Αισθάνονται την περιθωριοποίηση και στέρηση της συμμετοχής στα κοινωνικά, δημόσια αγαθά και υπηρεσίες, που πρέπει να είναι κοινά σε όλους τους πολίτες ενός κράτους. Τα άτομα με αναπηρία δε ζητάνε να γίνει η ζωή τους ευκολότερη. Ζητάνε να γίνει η ζωή τους ΙΣΗ με τη δική μας. Στόχος πρέπει να είναι όχι η τυπική, αλλά η πραγματική ισότητα, η οποία σημαίνει ίσες ευκαιρίες στην κοινωνική, οικονομική και πολιτική ζωή. Αυτό που πρέπει να επιδιώκεται είναι ο σεβασμός της ατομικής και ομαδικής ιδιαιτερότητας.

 

Με γνώμονα τη μεταλαμπάδευση της παραπάνω αρχής για ισότητα με σύνθημα «όλοι διαφορετικοί, όλοι ίσοι» οργανώθηκαν  εκδηλώσεις ενημέρωσης και βιωματικής ευαισθητοποίησης μαθητών και εκπαιδευτικών στην αναπηρία. Για την τήρηση των μέτρων προστασίας εξαιτίας της πανδημίας του κορωναϊού οι δράσεις έγιναν από τη δασκάλα ειδικής αγωγής σε κάθε τάξη χωριστά. Συνοπτικά στην Α’ τάξη και Β’ τάξη ξεχωριστά έγινε ενημέρωση με εικόνες της αναπηρίας και σωστή απόδοση ονομασιών. Εν συνεχεία τα παιδιά παρακολούθησαν ένα παραμύθι για τη διαφορετικότητα. Έπειτα οι μαθητές κλήθηκαν να συνεργαστούν για να φτιάξουν μια εικαστική δημιουργία χρησιμοποιώντας το αντίθετο χέρι τους από εκείνο που είναι το επικρατέστερο όσον αφορά την εκτέλεση συγκεκριμένων δεξιοτήτων. Η ανάπτυξη ενσυναίσθησης και συνειδητοποίησης των δυσκολιών που ανακύπτουν ήταν γνώμονας των παραπάνω δραστηριοτήτων.

Στη Γ’ τάξη οι μαθητές εφόσον παρακολουθούν πρόγραμμα ευαισθητοποίησης για την αναπηρία σε συνεργασία της δασκάλας ειδικής αγωγής με τη δασκάλα της τάξης καθόλη τη διάρκεια του τριμήνου, την παγκόσμια ημέρας αναπηρίας συμμετείχαν σε πρακτικές δράσεις βίωσης της δυσκολίας μιας αναπηρίας. Οι συγκεκριμένοι μαθητές έχουν κάνει αρκετές δραστηριότητες ευαισθητοποίησης στην αναπηρία μέχρι στιγμής. Την Τετάρτη 1/12 οι μαθητές ενημερώθηκαν από το Σωματείο Ατόμων με Σκλήρυνση κατά πλάκας Χίου για την «αθέατη» πλευρά της αναπηρίας και έγινε μια δράση με μπαλόνια που μετέφεραν συγκεκριμένα μηνύματα. Την Παρασκευή 3/12 οι συγκεκριμένοι μαθητές σε συνεργασία τριών εκπαιδευτικών, δασκάλα της τάξης, δασκάλα ειδικής αγωγής και γυμναστή, έπαιξαν ένα παιχνίδι για τυφλούς προσομοιάζοντας τη δυσκολία με την τοποθέτηση μασκών στα μάτια. Λόγω έλλειψης ειδικής μπάλας boccia, οι εκπαιδευτικοί κατασκεύασαν μια δικιά τους για τη συγκεκριμένη δράση με κουδουνάκια. Οι μαθητές κλήθηκαν να χρησιμοποιήσουν την ακοή τους για να αποκρούσουν την μπάλα την αντίθετης ομάδας.

Η Δ’ τάξη αφού ενημερώθηκε μέσα από βίντεο για κάθε αναπηρία κανονίστηκε συνάντηση για κοινές δράσεις στο σχολείο μας με παιδιά του ειδικού δημοτικού σχολείου. Οι δράσεις εξαιτίας των άσχημων καιρικών φαινομένων και έλλειψης χώρου αναβλήθηκαν προσωρινά. Τα παιδιά έφτιαξαν ζωγραφιές και διέθεσαν τα χρήματα από τον κουμπαρά τους για να πάρουν αναμνηστικά δώρα για τους μαθητές του ειδικού σχολείου. Το ειδικό σχολείο αντίστοιχα μας έστειλε μια ροδιά για να φυτευτεί στο σχολείο μας. Εύχομαι όσο θα μεγαλώνει η ροδιά και θα αποκτά γερές ρίζες έτσι να μεγαλώνουν και οι δεσμοί του σχολείου με το ειδικό και να δημιουργούν γερές βάσεις ευαισθητοποίησης στην αναπηρία! Στις τελευταίες τάξεις Ε’ και ΣΤ’ ξεχωριστά έγιναν αντίστοιχες δράσεις ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης των παιδιών στην αναπηρία.

 

Τέλος απαντήθηκαν εύλογα ερωτήματα των μαθητών για την αναπηρία και επισημάνθηκε πως η αναπηρία μπορεί να προκύψει στη διαδρομή του κάθε ανθρώπου σε αυτή τη ζωή, βλέποντάς το σαν κάτι που μπορεί να αφορά και εμάς στο άμεσο μέλλον. Τα ευχολόγια και οι αποφυγές δε βοηθούν παρά στη διαιώνιση των ανισοτήτων. Συνεπώς όλοι καλούμαστε να συνεισφέρουμε, με όποιο τρόπο μπορεί ο καθένας, στην αλλαγή της ζοφερής πραγματικότητας των ατόμων με αναπηρία. Συνεπώς, το νόημα της ημέρας ενημέρωσης μπορεί να αποτυπωθεί στο εξής σύνθημα: «όλοι διαφορετικοί, όλοι ίσοι»...

 

Η δασκάλα ειδικής αγωγής,

Ταλιάνη Ευστρατία