Τμήμα Ένταξης

Δυσγραφία

Η δυσγραφία χαρακτηρίζεται από ελλειμματική επεξεργασία στη μετατροπή των ακουστικών και οπτικών ερεθισμάτων σε κινητική συμπεριφορά, από δυσκολία του ατόμου να παράγει αναγνώσιμη γραφή με το χέρι και μία γενική ασυνέπεια αναγνωστικού επιπέδου και γραφής (Caramazza et al., 1996, Ellis, 1993).

Στα παιδιά εμφανίζεται όταν πρωτο-ενασχολούνται σε δραστηριότητες γραψίματος. Κάνουν γράμματα με λάθος μέγεθος ή/και κατεύθυνση ‘η γρ’αφουν λανθασμένες και με ορθογραφικά λάθη λέξεις παρά τις οδηγίες για το αντίθετο. Τα παιδιά με την εν λόγω διαταραχή είναι πιθανό να έχουν και άλλες μαθησιακές δυσκολίες (Friedmann,2007).

Σημαντικά συμπτώματα Δυσγραφίας:

  • Γράμματα που δεν πατάνε σωστά στη γραμμή του τετραδίου
  • Λάθος πιάσιμο μολυβιού / σφίξιμο δαχτύλων στο μολύβι 
  • Γράμματα με άνισο μέγεθος- μέσα σε μια πρόταση άλλες λέξεις είναι γραμμένες με κανονικά, με μεγάλα ή με μικροσκοπικά γράμματα
  • Κακή στάση σώματος κατά τη γραφή 
  • Κολλημένες λέξεις μεταξύ τους
  • Κενά ανάμεσα στα γράμματα μιας λέξης (π.χ. καπ έ λο)
  • Παραλείψεις γραμμάτων
  • Μπερδεμένα κεφαλαία και μικρά γράμματα
  • Δυσανάγνωστη γραφή, οι λέξεις δεν διαβάζονται
  • Πολλά ορθογραφικά λάθη
  • Αργοπορία στη γραφή και αντιγραφή
  • Δυσκολία στην παραγωγή γραπτής έκφρασης
  • Τετράδια γεμάτα μουτζούρες

Τρόποι αντιμετώπισης:

v  Ασκήσεις πρώτης γραφής. Βοηθούν πολύ τα παιδιά στο να μάθουν να σχεδιάζουν σωστά τα διάφορα είδη γραμμών. Θα βρείτε πολλά βιβλία με ασκήσεις προγραφής και πολλές επίσης σελίδες για εκτύπωση αν ψάξετε στο ίντερνετ με τον όρο preschool writing activities

v  Χρήση τετραδίων με ενδιάμεση γραμμή

v  Δοκιμάστε γραφή με διαφορετικά είδη μολυβιού και στυλό (απλό μολύβι, μαλακή μύτη, μηχανικό μολύβι κ.λ.π)

v  Ασκήσεις γραφής και δημιουργίας γραμμάτων με πλαστελίνη, χάντρες, άμμο, γραφή στον αέρα, γραφή στην πλάτη - Ένα ωραίο παιχνίδι είναι να "γράφετε" ένα γράμμα στην πλάτη του παιδιού και να προσπαθεί να καταλάβει ποιο γράμμα είναι.

v  Δείχνουμε στο παιδί τα λάθη του, χωρίς να μειώνουμε την αυτοεκτίμηση του! Μπορούμε να γράψουμε κι εμείς όπως γράφει το παιδί και να του ζητήσουμε να σημειώσει όσα δεν του φαίνονται ωραία και σωστά. π.χ. ένα κείμενο χωρίς τελείες ή χωρίς κενά ανάμεσα στις λέξεις ή με άσχημα γράμματα πάνω και κάτω από τις γραμμές του τετραδίου.

v  Αντιγραφή σχεδίων

v  Γραφή με πλαστελίνη

v  Αν το παιδί κουράζεται όταν γράφει, πείτε του να κάνει ασκήσεις με τα δάχτυλα - τέντωμα χεριών, τρίψιμο δαχτύλων, τέντωμα δαχτύλων

v  Αρμόδια ειδικότητα για την αντιμετώπιση της δυσγραφίας είναι η εργοθεραπεία. Αν το παιδί σας παρουσιάζει δυσγραφία, καλό είναι να γίνει εργοθεραπευτική αξιολόγηση καθώς και παρέμβαση εργοθεραπείας αν κριθεί αναγκαίο. Η αντιμετώπιση της δυσγραφίας γίνεται το πολύ έως την γ' δημοτικού. Μετά από αυτή την ηλικία μπορεί να γίνει διόρθωση και όχι πλήρης αντιμερώπιση και αποκατάσταση της δυσγραφίας.

 

Πεμ9Μαρ201709:51

Παίζω με τα δίψηφα

Στο Τμήμα Ένταξης του σχολείου μας παίξαμε με τους μαθητές της Α’ τάξης το παιχνίδι «Ρίξε τη λέξη στο σωστό ποτήρι».

Συγκεκριμένα, με αφορμή την εκμάθηση των δίψηφων συμφώνων και λόγω της δυσκολίας που αντιμετωπίζουν κάποιοι μαθητές στον διαχωρισμό των δίψηφων «τσ» και «τζ» αφού διαβάσαμε και γράψαμε πολλές συλλαβές αλλά και λέξεις με τα αντίστοιχα δίψηφα, στη συνέχεια μοιράστηκαν στα παιδιά καρτέλες με τέτοιες λέξεις (π.χ. τσάι, τζάκι κ.ό.κ).  Επίσης, τους δόθηκαν λέξεις και  χωρίς τα εν λόγω δίψηφα (π.χ. στάβλος, αστέρι κ.ά.). Οι μαθητές έπρεπε πρώτα να βρουν και να χρωματίσουν το δίψηφο σύμφωνο, να διαβάσουν δυνατά τη λέξη και να την τοποθετήσουν στο σωστό ποτήρι. Οι λέξεις που δεν περιείχαν το δίψηφο «τσ» ή «τζ» έμεναν έξω από τα ποτήρια.

Τα παιδιά ευχαριστήθηκαν και διασκέδασαν πολύ με το συγκεκριμένο παιχνίδι, το οποίο μπορεί να εφαρμοστεί και σε άλλες περιπτώσεις ανάλογα με το διδακτικό μας στόχο αφενός και αφετέρου με τις ανάγκες των μαθητών(π.χ. με δίψηφα φωνήεντα, κανόνες καταληκτικής ορθογραφίας κ.ά.).